hannacopini

A great WordPress.com site

Mountains Mountains Mountains

Leave a comment

Nito is onze gids voor de komende vier dagen en hij spreekt alleen Portugees, maar gek genoeg kunnen we goed communiceren in Portugees/Spaans. Hij heeft lang rastahaar in een doekje en draagt een ultra sportief bergoutfit, dit belooft wat! Vol goede moed beginnen we aan onze vierdaagse trekking door de bergen. Eerst door Vale do Capâo en daarna het hoogtepunt: Vale do Paty. Nito loopt standaard 30 meter voorop en laat hiermee duidelijk het niveau merken. De eerste uren zijn heerlijk; we lopen op een plateau omringd door bergen met in de verte Vale do Paty. In onze rugzakken zit alles wat we de komende dagen nodig gaan hebben inclusief eten voor twee dagen. Voor de lunch maakt Nito een geweldig lekkere salade (inclusief verse dressing!) met biet, wortel, tomaat, broodjes en bananen. Heerlijk! Water wordt bijgevuld vanuit de bergbeekjes en we douchen, lekker basic, in de rivier. Na een pittige klim bereiken we de top van de eerste berg en hebben we ons eerste echte uitzichtpunt. Nog een flink eind te gaan volgens Nito dus we lopen stevig door over het volgende plateau. Aan het einde van de dag bereiken we Vale do Paty; een grote vallei bezaaid met paarse bloemen en bomen (uniek voor deze regio zegt Nito) omringd door indrukwekkende bergketens. Ergens honderden meters onder ons is een klein kerkje te zien, dit wordt onze slaapplaats voor vanavond. We doen niet moeilijk en volgen Nito de afgrond in, die als een razende de afdaling inzet. Dag één was een lange tocht met 23 km hiken en flink klauteren, maar enorm indrukwekkend. Het kerkje is gevuld met backpackers en dus onverwacht super gezellig! Alle gidsen zijn aan het koken als de hikers douchen en beddengoed krijgen uitgedeeld. De maaltijden zijn ongekend! Hoe dit soort koningsmaaltijden in deze uithoek op tafel kunnen worden getoverd is mij een raadsel. Niks is te veel voor deze Braziliaanse gidsen. Na vier borden eten en koffie met chocola als dessert (het houdt gewoon niet op!), rollen we om 20:00 ons bed in en vallen in een diepe slaap.

Op dag twee is het ontbijt al even bijzonder als het diner; verse maisbroden, enorme fruitsalades, eieren, pap, kaasbroodjes en lekkere sterke koffie! Wij zijn er weer helemaal klaar voor. Vandaag staat de kasteelberg op het programma. Even voor de duidelijkheid: er zijn geen wegen, geen auto’s, geen kabelbanen, liften of trappen! Na een flinke eerste klim moeten we van Nito onze zwaarste tas ergens verstoppen want we komen na de klim (huh, hadden we die niet net gehad?) op ditzelfde punt terug. Foei, weer wordt het niveau duidelijk. Het is haast niet vol te houden, maar we laten ons niet kennen! Na anderhalf uur klimmen en door een grot klauteren komen we aan de andere kant van de berg en strekt de prachtige vallei zich voor ons uit. Superlatieven komen te kort.. We sluiten de dag af met een uitmuntende maaltijd bij Doña Raquel, alom bekend om haar kookkunsten, en terecht!

Dag drie. Het is een zware tocht en het is bloedheet. Weer laten we ergens een tas achter en we weten nu dat dit betekent dat de moeilijkheidsgraad rap omhoog gaat, evenals de klim! Help! Ik kan niet meer, hoe doet die man dat! Als we de top bereiken zijn we enigszins teleurgesteld over het uitzicht. Okay, het is mooi, maar de oeh’s en aah’s blijven uit.. Maar niet getreurd, we waren nog maar op de helft. Aiiii.. Na de tweede helft arriveren we op één van de mooiste plekken die we ooit in ons leven hebben gezien. Een fenomenaal vergezicht en een enorm ravijn met verschillende watervallen.

Bij de rivier, alwaar we lunchen, komen we een ander groepje tegen met gids (sowieso kun je onmogelijk zonder gids hiken) en Nito maakt meteen aanstalten om te gaan. Hij is duidelijk geen fan van deze gids. Sommige gidsen komen niet uit de regio en hun kennis van het gebied is daarmee te minimaal legt hij uit. In de avond kopen we van onze pausada eigenaar enkele nieuwe basisingrediënten en we koken old fashion, op hout! Hielke is helemaal in zijn element. Mannen en vuur..

De terugreis is divers, hiken, klimmen over vele heuvels en natte bospaden. Maar het laatste stuk is een geweldige afsluiting! Zoals we begonnen waren eindigden we ook; mooie plateaus omringd door bergketens. Met de ondergaande zon een sprookjesachtig tafereel. Wat een intense beleving was dit! Onvergetelijk..